Het noorden van Thailand

20 november 2015 - Pai District, Thailand

Het duurde even voordat ik tijd had om te schrijven en omdat ik zoveel dingen deed kwam het er eigenlijk niet echt van. Dus heb ik besloten om niet iedere dag of iedere week te beschrijven maar een samenvatting te geven per land. In mijn eerste twee weken heb ik het noorden van Thailand gedaan en hier onder kunnen jullie mijn avonturen lezen :) Laos en Cambodja zijn in de maak en komen er aan :)

Bangkok:
* Van alleen en verdwaald voelen naar gezellig eten en rondlopen met Saam, Valentina, Eliza, Virginia en Saskia, tempels gezien, verdwaald raken in China town, fietstour gemist en uiteindelijk met de boot rond gevaren en de allerlekkerste bananen pancake gegeten!
* Paniek momentje gehad, ik was mn moneybelt met gelukkig alleen maar geld kwijt, helemaal in paniek want er moest toch echt iets fout gaan, meisje van mn kamer zei misschien ligt het ergens achter! En dat was zo mijn moneybelt was gevallen achter in de kluis en onder het bed op de grond. Ik was zo blij, maar kon er helaas niet bij gelukkig zijn Thaise mensen nog kleiner en smaller en kon een mannetje uit het hostel er goed bij en heeft hij mijn moneybelt er achteruit gevist! Wat was ik blij!! :)

Kanchanaburi
* Na twee dagen in bangkok te zijn geweest samen met Saam, Valie, Ellie en Virgie met de bus naar kanchanaburi gereist, daar naar de erawan watervallen geweest met een autoritje achter in een jeep truck, helaas niet de top kunnen bereiken vanwege te kort tijd, maar dat is een goede reden om nog een keer terug te komen :) verder die avond heerlijk op straat gegeten en de 2de dag de river kwai brigde gezien.

Saphan buri
* Van kanchanaburi wilde Saam en ik door naar ayatthaya helaas ging er om 4u geen bus meer rechtstreeks, uiteindelijk een lokale bus genomen en een tussenstop gedaan in saphan buri daar samen gegeten en in een luxe hotel/hostel geslapen en de dag daarna met de minivan door naar ayutthaya.

Ayutthaya
* De eerste dag veel rond gelopen met Saam en veel reünies gezien wat erg mooi was :) in de avond nam Saam de nachttrein naar Chang mai en omdat ik het rustig aan wilde doen besloten om een nachtje te slapen in ayutthaya wat me goed is bevallen
* In de avond leuke mensen leren kennen in het hostel, de tweede dag samen met een groepje gaan ontbijten en toen uiteindelijk met Sebastian en Charlotte wezen fietsen en nog een tempel gezien die ver weg was, was leuk om samen te fietsen. Wat vond ik het heerlijk om weer op een fiets te zitten :)
* De rest van de dag rustig aan gedaan en savonds de nachttrein genomen naar Chang mai wat leuk was, maar ook btje gek, bedden waren al klaar en ik was eigenlijk ook wel erg moe. Wel prima geslapen maar ik had het ook wel erg koud en als ik wakker werd wilde ik steeds checken of mn tas er was! Gelukkig was dat zo :)

Chang mai
* Samen met twee Engelse meisjes uit het hostel van ayutthaya in Chang mai een rode taxi gedeeld en naar toevallig hetzelfde hostel gegaan. Helaas had ik niet een hele goede klik met de meiden, dus was benieuwd hoe dat zou lopen, aangekomen bij het hostel gingen ze plannen maken voor de komende dagen, wat ik ook deed, alleen wilde zij dat echt met z'n tweeën doen, wat ik eigenlijk ook wel prima vond want ik wilde ook niks met hun doen, maar tegelijkertijd voelde ik me ook wel rot, omdat ik maar alleen was en eigenlijk wel heel erg een maatje miste. Maar ik heb al snel gemerkt dat als ik moe ben, weinig heb gegeten, ergens opnieuw aankom en niet zo goed weet wat te doen of hoe of wat verder. Ik eerst mezelf moet opladen door te douche, te eten, beetje spullen uitpakken en dan een stukje te gaan wandelen. Tijdens het wandelen zie ik de stad en kan ik bedenken wat ik zelf wil doen de komende dagen. Daarna mn plannen vast zetten als ik er uit ben.
* Dus uiteindelijk vond ik het wel heel fijn om even rustig aan te doen, wilde ik niet met die Engelse meiden iets gaan doen omdat ik ze niet zo leuk vind dus dat het helemaal dikke prima is om lekker zelfs op stap te gaan :)
* Mijn plannen voor de komende dagen: dinsdag naar de doi sthep tempel in een berg bij Chang mai, woensdag naar de olifantjes in de jungle en donderdag een kookles! Allemaal in mn eentje het komt echt wel goed :)
* Dinsdag de tuktuk genomen naar de tempel in de berg, tijdens het wachten op de tuktuk al snel mensen leren kennen, zo leerde ik Keller en Lianne kennen 2 meiden uit Bosten die precies lijken op Ingrid en Mandy :) ook CJ en Lucy leren kennen uit Engeland en Scotland! Samen met hun de tempel bezocht en uiteindelijk de hele dag mee rond gelopen, van de tempel naar het vegatarisch food festival naar de night bazaar en uiteindelijk biertjes drinken bij de northen gate jazz club en luisteren naar een jam sessie. Wat was het een leuke en geslaagde dag!
* Woensdag vroeg op staan en al om half 9 worden opgehaald om naar de olifanten te gaan in de jungle! Van het ene busje naar het andere busje overstappen. In het tweede busje Tessa en Isabel leren kennen. Hele lieve en gezellige meiden! Wat was het een geweldige dag, van een gevaarlijke hobbelige weg (jeep gleed meerdere keren weg en het uitzicht van achter in de jeep was alleen maar afgrond whaaaaa) tot wandelen in de jungle met veeeeel te grote regen laarzen (lees maat 46 ipv 36) tot onwijs mooie olifanten zien hun bananen voeren, een heerlijke locale lunch met onwijs mooi uitzicht, de olifanten wassen in de rivier en samen in de modder spelen (wat heel vies was en stonk maar toch geweldig) tot zelf een schone douche nemen in de rivier en voldaan terug naar mijn hostel
* Donderdag een rustige ochtend, ik wilde nog graag een mooie tempel midden in de stad zien, maar het was me eerder niet gelukt om hem te vinden dus mijn missie werd op zoek naar de tempel! Na een tijdje is het me gelukt en heb ik de mooie tempel gevonden na het maken van wat foto's zag ik een leuk bankje en heb ik een tijdje gewoon gezeten en genoten van het feit dat ik dit gewoon allemaal doe, wat is het leven soms toch mooi.
* Voor op de donderdag stond natuurlijk ook nog een kookles op de planning! Op woensdag na de olifantjes nog samen met Tessa en Isabel gegeten en besloten om samen met hun op donderdagmiddag een kookles te doen :) ik werd om half 4 opgehaald door de kook juffrouw, eerst iedereen ophalen en toen naar de locale markt. Onderweg nog eerst even een stop om een band te wisselen. Bij de lokale markt konden we rond lopen en vragen stellen, ze hebben echt alles op de markt van levende en dode vissen, van groente en fruit, heel leuk om te zien. Na drie kwartier gingen we weer verder op naar de farm :). Iets buiten de stad kwamen we aan bij een farm, wat was het ontzettend mooi, een moestuin met allerlei kruiden en pepers, kippen, varkens, champignons, een vijver met vissen en een mooi uitzicht. Wat heerlijk om hier te zijn! En toen eindelijk aan de slag! Iedereen mocht zelf drie gerechten kiezen wat ie wilde maken. Deze gerechten bestonden uit een soup, een rijstgerecht en een curry. Ik koos voor de volgende gerechten: Thai chicken coconut soup, Thai stir-fried chicken with cashew nuts en de Massaman curry paste. De kookjuffrouw legde alles uit en tijdens de uitleg deden wij het snijwerk. Na het snijwerk hadden we ieder een eigen kookstelsel en konden we aan de slag. Wat hebben we heerlijk gegeten. Na de kookles samen met Isabel naar de night bazaar nog wat shoppen :)

Pai
* Op vrijdag ochtend opgehaald worden door de bus om samen met de Engelse meiden (woehoe niet) naar pai te gaan. In het busje al snel nieuwe vriendjes gemaakt, Susan, Kelly, Bart en Marn zaten in het busje en ze merkten al snel dat ik niet echt een klik met die Engelse meiden had, dus ik werd heel lief en fijn door hun opgenomen in hun groepje, samen met hun de bus reis gedaan! Ik zat gelukkig voor (lees; de weg naar pai heeft meer dan 62 bochten) dus heel veel geklets met hun had ik niet (lees; van reis pilletjes kun je goed slapen) maar na de bus reis toch nummers uitgewisseld om samen nog een keer af te spreken :) Na de bus reis ging ik dan met mijn spullen naar up2u mijn hostel die op een hobbithuis leek met een hangmat en onwijs mooi uitzicht. Ik was zo moe dat ik nog even een dutje heb gedaan in een hangmat :)
* In mijn hostel leerde ik Caroline uit frankrijk kennen, ze was de afgelopen dagen ziek geweest. Dus toen ik iets ging eten ging ze gezellig mee, we hebben heerlijk op straat gegeten en na het eten is Caroline terug gegaan en heb ik nog heerlijk wat rond gelopen in het fijne Pai. Wat is Pai toch heerlijk relaxed en fijn!
* De volgende dag hebben Caroline en ik samen een scooter gehuurd en zijn we door de bergen naar Thom lod Cave gegaan. Bij het begin vond ik het even spannend om scooter te rijden maar ik raakte al snel gewend. Wat is scooter rijden toch leuk! Thom Lod Cave is een grote grot waar je samen met een gids door heen loopt, het is prachtig maar ook een beetje eng. Het was een flinke rit en we waren een beetje laat vertrokken waardoor het al snel donker werd. Uiteindelijk bij een mooi vieuw point zonsondergang gezien, maar toen nog in het donker terug wat betekent heeel veel vliegjes en vieze beestjes in je gezicht.
* In de avond op straat gegeten en een drankje gedaan in de Sunset bar met wat mensen van het hostel!
* De volgende dag naar een waterval, het duurde even voordat iedereen klaar was voordat we er heen konden maar uiteindelijk lekker gezwommen in de waterval, na de waterval samen met een groepje van 8 man nog rond gereden naar een uitzichtpunt en naar de witte bouddah op de berg waar we mooi de zonsondergang konden zien. Vandaag bij de waterval Joey leren kennen, Nederlandse jongen die ook de gibbion Experince ging doen woehoeee ik heb een gibbion maatje gevonden :)
* De volgende dag opzoek naar de canyon, het was heel makkelijk te vinden maar we zijn er straal langs gereden en voor ons gevoel waren we bijna in Chang mai haha uiteindelijk toch gevonden en wat mooie foto's gemaakt. Na de canyon toch nog door naar een waterval die ook heeel mooi was. De scooters moesten om 12u terug zijn maar het was zo mooi en heerlijk om even te zwemmen dat we besloten langer te blijven we zullen vast alleen maar iets bij hoeven te betalen. Aangekomen bij de scooters moesten we toch nog een extra dag betalen voor de scooters, dus daar gingen we weer met de scooter opzoek naar een zwembad! Deze hadden we wel snel gevonden en er was gratis entree de laatste uurtjes nog lekker van de zon genoten.
* Na 4 nachten was het alweer tijd om verder te gaan, samen met Joey en Caroline ontbijten en the gibbion Experince boeken! We waren net optijd ze hadden nog drie plekken vrij voor donderdag. Whaaa zo zin in bijnaa naar de jungle en ziplinen :) in de middag ons klaar maken voor een flinke reis, van Pai terug naar Chang mai door naar Chang kong daar een nachtje slapen en dan de grens over naar Laos door naar Huaya Xai en dan eindelijk de gibbion.

Dag Thailand, je was wennen maar tevens een goed begin met veel leer momenten en mooie en fijne mensen!