Laos

4 december 2015 - Jakarta, Indonesië

* Chang kong en de grens oversteken
Wat een reis om in Laos te komen. Van Pai eerst terug naar Chiang mai een weg met heel veel bochten en een buschauffeur die mega snel rijd en alles en iedereen inhaalt ook had hij een hele vieze lange pink nagel. Weet niet wat het is maar in Thailand hebben veel mannen lange nagels. In Chiang mai overstappen naar een nieuwe bus richting Chang Kong een plaatsje in de buurt van de grens. In Chiang mai een half uurtje tijd om iets te eten. Tijdens deze busrit was ik samen met Josef, Joey en Caroline. Rond 12uur in de nacht kwamen we aan in Chang kong, waar we gedropt werden bij een vies hostel met een vieze kamer die naar vocht stonk, maar de andere kamers stonken naar pis dus we hadden enigszins nog geluk. Na een korte nacht om 7u ontbijten en daarna naar de grens. Iets wat ik wel een beetje spannend vond. Bij het hostel vroegen ze naar je departure kaart die je krijgt als je het land binnen komt en weer moet invullen als je het land uit gaat. Geen idee waar mijne was, maar ik kreeg een nieuwe het maakte niet veel uit zeiden ze bij het hostel. Aangekomen bij de grens was dit wel een probleem, die man die ons door zou laten moest en zou toch echt de originele nodig hebben. Na een beetje paniek dan toch maar even opzoek, even nadenken en daar was ie dan, gelukkig had ik het goed bewaart :) eerst Thailand verlaten en dan met de bus door een klein stukje niemandsland naar de grens van Laos. Daar aangekomen een hoop papieren invullen en inleveren, je visum betalen en krijgen en dan door lopen de grens over. Zo wat ging dat makkelijk en snel. Hallo Laos! :)

* Huaya Xai
Na de grens met de bus naar Huaya Xai waar we naar de slowboot werden gebracht. Iedereen neemt hier de slowboot richting Luang Prabang, maar Joey, Caroline en ik bleven nog even in Huaya Xai. Morgen de gibbion Experince :) met z'n drieën opzoek naar een hostel. Bij de Mekong rivier lag een prima hostel iets duurder dan de rest maar we konden 2 nachtjes slapen en onze grote backpack achter laten als we naar de jungle gingen, helemaal prima dus. Na het regelen van het hostel naar het kantoor van de gibbion Experince aaaaah spannend. Daar een formuliertje ingevuld met alle risico's etc, wat wordt het echt nu in eens. De rest van de dag rustig dagje wat eten en lekker rustig aan doen, de dag erna om kwart over 8 melden voor de gibbion.

* The Gibbion Experince :)
Vroeg in de morgen opstaan en mn backpack in mn flightback achter laten, snel ontbijt halen en bij het kantoor een introductie filmpje kijken over the gibbion Experince. Na het zien van het filmpje kon ik niet meer wachten, maar wat vind ik het stiekem ook wel spannend!! In de jeep mn broodje eten en na een uurtje rijden een stop maken bij een klein winkeltje snel plassen en wachten op...geen idee. Na een tijdje kwam er een andere jeep aan een grotere. Met z'n allen instappen en de bocht om, met de jeep door de rivier naar de andere kant het begin van mn gibbion avontuur. Bizar om met zo'n grote jeep met heel veel mensen door het water de rivier over te steken, je voelde gewoon de kracht van het water. Heel gek maar wat was ik blij met de ervaren chauffeur. Aangekomen aan de andere kant de hobelige weg verder richting de jungle. Het was nog een flinke rit met veel hobbels maar wat was het geweldig. Aangekomen bij een dorpje uitstappen en met de voet een klein riviertje oversteken schoenen weer aan en aan de wandel up the hill to the jungle met een koud biertje die we kregen voor vanavond! Bij het begin mooie groene velden gezien, wat is het toch prachtig. Zo blij dat ik dit doe. Maar wat was het toch een flinke wandeling we bleven maar lopen en lopen, over boomstammen en nog steiler omhoog. Eindelijk boven aangekomen je zipline broekje met klemmen en een band aandoen. Wat het wandelen nog zwaarder maakt. Zal vast niet meer zo lang zijn, de groep werd in tweeën gesplitst en samen met een gezellige groep weer aan de wandel. Ondertussen begon de zon aardig te schijnen dus het zweet zat echt overal. Eindelijk na genoeg boomstammen, bamboe en modder was daar onze eerste zipline aaaaah spannend! Daar gingen we dan wat vond ik het spannend. Is het wel veilig, zit ik wel goed vast, hoe moest ik ook alweer de band vast houden en shit remmen hoe doe je dat? Dit ging allemaal door mn hoofd en de zenuwen werden wel een beetje meer! Maar daar ging ik dan het enige dat ik kon zien was de zipline en wat bomen.. 1 - 2 - 3 off you go! Whaaaaaaa wat gaaaaf! Mega hoog in de lucht met mega mooi uitzicht en een prima snelheid kwam ik bij de overkant trillend op mn benen aan! Wat is dit ontzettend gaaaf en dit is nog maar het begin. Vol adrenaline gingen we verder aan de wandel en deden we een aantal ziplines richting onze boomhut. Daar aangekomen met z'n allen genoten van het uitzicht de rust en de geluiden van de jungle. Wat een geluk dat ik hier kan zijn. De rest van de dag rustig aan gedaan, kaart spelletjes gespeeld en na het eten ons warm biertje gedronken. Daarna naar bed, in een boomhut!! Om morgen rond half 7 aan het ontbijt te zitten, misschien horen we in de ochtend wel gibbions :) In de ochtend helaas geen gibbions gehoord. We gingen al vroeg op pad en hebben de hele dag rond gelopen door de jungle geziplined en genoten van het ontzettende mooie uitzicht. Ik heb het nog nooit zoo warm gehad en nog nooit zoveeel gezweed maar het was het zeker weten waard, wat is het heerlijk om rond te lopen en te slingeren in de jungle! In de avond rustig aan gedaan en de volgende ochtend nog meer rond slingeren voordat de jeep ons weer kwam ophalen. Jammer dat het voorbij was, wat was het genieten! In de avond samen met de groep een hapje gegeten om ons avontuur echt af te sluiten. :)

* Slowboot
De dag na de gibbion de slowboot nemen naar Luang Prabang. Twee dagen op een boot over de Mekong rivier. Wat betekent een harde houten kont, maar het uitzicht is het meer dan waard! Het was een lange reis en na de eerste dag wordt je gedropt in een klein soort van eng dorpje waar helemaal niks te doen is. Daar heb ik samen met Caroline een hele vieze kamer gedeeld en heb ik een rat tussen de muren zien lopen whaaa. Gelukkig was ik zo moe dat ik snel in slaap viel. Dag twee vroeg op voor een tweede dag op de boot. Deze ging wat sneller en rond half 5 kwamen we aan in Luang Prabang.

* Luang Prabang
Aangekomen in Luang Prabang gingen Caroline en ik op zoek naar een slaapplek. In de loney planet stond er een die we beide wel goed vonden klinken dus op zoek naar dat hostel. Daar aangekomen was het verlaten of in verbouwing, er was in ieder geval geen hostel meer. Dus weer verder zoeken, maar na een tijdje met die grote backpack op je rug wordt je er toch wel lichtelijk gek van. Gelukkig snel een plekje gevonden een privé kamer voor ons tweetjes met een heerlijk zacht bed! Zo dit hadden we verdiend. Uiteindelijk vier nachtjes in Luang Prabang geweest, waar we de allermooiste waterval hebben gezien, er een licht festival was waardoor er allemaal lampions bij de tempels waren, heerlijk street food gegeten en een workshop gevolgd waardoor ik uiteindelijk een mooie boom malt heb gemaakt (beetje moeilijk uit te leggen, maar het is een malt die vroeger gebruikt werd om de tekeningen in de tempels te verven, die wordt gemaakt door het uitsnijden van de tekening door middel van ijzer en een houten balk). Heerlijk om weer even creatief bezig te zijn en nergens anders aan te denken. Tijdens deze week hoorde bij het licht festival ook een bootparade. Het hele stadje is bezig met deze bootparade, iedereen is enthousiast en er wordt op straat veel geknutseld aan boten. Op woensdag ging iedereen de straat op en kun je alle mooie boten in een mooie parade zien. Wat zag het er prachtig uit, alle boten gingen in de parade richting het water waar ze op de Mekong rivier werden gebracht als symbool van geluk en het afsluiten van het regenseizoen het is een soort offer voor boeddha. Ook werden er allemaal bloemstukken met een gebrande kaars op het water gelegd, zodat het mooi over de rivier dreef. Samen met Caroline langs de parade gelopen en langs de rivier gezeten om de mooie boten en bloemstukken te spotten. Helaas waren veel boten te groot en vielen ze snel om in het water waardoor ze verdronken. Met alle kleuren, lichten en enthousiaste lokale mensen was het een bijzondere avond. De volgende dag de workshop gevolgd en op vrijdag de bus nemen naar Vang Vieng.

* Vang Vieng
Het was een korte weg naar Vang Vieng wel met veel bochten maar een onwijs mooi uitzicht. Aangekomen bij Vang Vieng wordt je ergens buiten de stad gedropt om natuurlijk een tuktuk te nemen. Vanuit daar naar het hostel, een rustig eerste dag gehad. Overal in Vang Vieng hebben ze barretjes waar je kan chillen en friends kan kijken! Oow ik hou van Laos! Ik was helemaal in mn nopjes en de rest van de dag hebben Caroline en ik genoten van een middagje friends kijken! In de avond samen met Caroline een biertje gedronken, waar we een erg leuk groepje mensen hebben leren kennen. Met hun afgesproken om de volgende dag samen tubbing te gaan doen (tubbing is op een ronde band over de rivier drijven en stoppen bij drie barretjes om als je niet te zat bent weer verder te tubben naar het dorp, bij de barretjes kan je spelletjes spelen en is er muziek). Helaas die nacht krampen in mijn buik en in de ochtend flink wat bezoekjes naar de wc. Gelukkig voelde ik me niet misselijk en hoefde ik niet te spugen. Toch besloten om mee te gaan tubben, na mn eerste gratis shotje en een biertje voelde t toch niet helemaal goed. De rest van de dag water gedronken en ondanks dat mijn buik borrelde een leuke dag gehad met tubben. Om 5u gingen we terug tubben naar het dorpje wat super grappig was, maar uiteindelijk ook wel koud en een beetje eng omdat het al snel donker wordt! Ik was blij dat ik met een groepje was en dat ik weer aan land was :) in de avond met het groepje gegeten en rustig aan gedaan met mijn buik. Voor de volgende dag hadden we niet zoveel gepland, uiteindelijk spontaan een tour geboekt, naar een grot geweest door de grot getubed en in de middag gekanood. Wat soms wel spannend was, Caroline zat achterin maar kon helaas niet echt sturen. Hierdoor kwamen we flink vast te zitten en is ze uit de kano gevlogen. Uiteindelijk van plek gewisseld en kon ik het zelf onder controle houden. Het was ontzettend mooi om Vang Vieng te zien via de rivier, het is echt heel mooi!

* 4000 Island - Don Det
Ik was al een tijdje in Laos en wilde graag optijd door naar Cambodja, waardoor ik besloot om het midden van Laos over te slaan. Vanuit Vang Vieng heb ik een bus rit geboekt naar het zuiden. Gelukkig voelde ik me al weer iets beter. Het was een flinke rit van ongeveer 23 uur. Vanuit Vang Vieng met de minivan naar Vientanne, daar bij een reisbureau worden gedropt en weer worden opgehaald met een tuktuk, om vervolgens weer terug te gaan naar het reisbureau en daarna door naar het busstation. Bij het busstation je kaartje wisselen en dan in de sleeperbus. Dit is een bus met allemaal bedden, wat heel raar uit ziet. Je deelt je bed met iemand anders, gelukkig had ik een meisje die niet al te groot was. Een beetje geklets wat gelezen en geslapen. De weg in Laos is alleen niet heel goed waardoor het een hobbelige rit was. In de ochtend kwamen we rond half 7 aan, waar we 30 minuten moesten wachten op een klein busje. Natuurlijk werd dat een uur. Op het busstation stond een grote bus dus even gecheckt of dat de bus was richting Don Det maar het was een ander bedrijf dan wat op mijn kaartje stond. Uiteindelijk worden opgehaald door een minivan, een kleine stukje rijden naar weer een reisbureau daar tot 8u wachten voor de bus. Om 8 uur komt dezelfde grote bus die bij het busstation stond ons ophalen om richting de pier naar Don Det te gaan. Na 2uurtjes aangekomen bij het busstation, naar de pier lopen, kaartje wisselen en een klein bootje nemen naar Don Det. Bij Don Det aan de andere kant van het eiland gedropt worden wat betekent nog 20 minuutjes lopen naar het hostel met een zware rugzak en een warme zon en na een lange reis..dat is heeeel vermoeiend. Ik was heel blij dat ik het hostel zag en na een heerlijke douche nog even een dutje gedaan. Op Don Det was er niet heel veel te beleven. De eerste dag in een barretje gechillend en natuurlijk weer friends gekeken en wat rond gefietst. De 2de dag naar het andere eiland gefietst en daar bij een waterval geweest. Het was een leuke fietsdag. De derde dag wat rond gelopen en niet veel gedaan, bij een bar 10 films voor 10 dollar op mn tablet laten zetten. Best buy ever! Heerlijk om tijdens een reis films te kunnen kijken :) De dag daarna verder reizen naar Cambodja.

Dag Laos, wat was je mooi en wat heb ik genoten! :)